Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

Hier ben ik, Patrick K.

Graag, voordat je actief word op dit forum even voorstellen zodat iedereen weet wie jij bent!
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

Hier ben ik, Patrick K.

Berichtdoor patrick.k » 20 nov 2017 00:47

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw , dus is het wel zo beleefd even te zeggen wie ik ben.

Ik ben Patrick, ik woon in Oosterhout (N.Br.) en ik ben 51 jaar.

Zolang ik me kan herinneren ben ik al liefhebber van aquaria, vroeger had ik bij mijn ouders al een bak, maar die werd eigenlijk grotendeels door mijn moeder gerund.
Sinds pakweg 15 jaar ben ik zelf serieus aquariaan. Mijn eerste eigen bak was een riparium met aquarium-gedeelte, maar al snel koos ik voor een echt aquarium (toen nog naast een terrarium). Het begon met een Juwel Rio 300, en na een aantal veranderingen - samenvallend met veranderingen in mijn privé-leven - heb ik nu een Rio 400 (150 x 50 x 55).

Ik ben afgestudeerd bioloog en waarschijnlijk daarom erg bezig met het streven naar een ecologisch evenwicht in mijn bak.

De afgelopen jaren heb ik geprobeerd mijn bak als Amazone-biotoop in te richten. Dit is echter niet echt gelukt, ik kwam er niet goed uit voor wat betreft de vissen in de bovenlaag (ik vind bijlzalmen nogal saai, en heel veel meer is er niet in ZA) en de planten. Daardoor is het eigenlijk meer een gezelschapsbak geworden met daarin het volgende.

De planten:
- Aponogeton longiplumulosis
- Bucephalandra sp. 'Wavy Leaf'
- Cryptocoryne undulatus
- Echinodorus schlueteri cv. 'Leopard'
- Echinodorus sp. 'Red Devil'
- Elodea densa (waterpest)
- Nymphaea zenkeri cv. 'Red' (rode tijgerlotus)
- Nymphoides sp. 'Taiwan'
- Vallisneria spiralis sp. 'Tiger'

En de vissen:
- Ancistrus cf. cirrhosus (borstelmeerval)
- Ameca splendens (hooglandwaterkarpertje)
- Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm)
- Megalechis thoracatum syn. Hoplosternum thoracata (kwi-kwi)
- Melanotaenia boesemanni (Böseman's regenboorvis)
- Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel).

Drie jaar geleden ben ik verhuisd en toen heb ik een nieuwe zandbodem in mijn bak gelegd.
Ik koos voor goedkope zakken van de Gamma, en dat is een heel slechte keuze gebleken. Het duurde maanden voordat het zand neersloeg en mijn water weer enigszins helder werd. Nog steeds is het water na elke keer voeren een uur of langer troebel.
En mede als gevolg daarvan kamp ik nu al ruim anderhalf jaar met heel fanatieke blauwalg.
En er is meer mis in mijn bak. De 3D-achterwand die ik met de bak overnam is aan de zijkanten open en de vissen zwemmen erachter, ik wil er niet aan denken wat er in de bak gaat gebeuren als daarachter een vis sterft. En de A. splendens terroriseren de andere vissen, maar ik kan die niet uitvangen omdat ze achter de achterwand wegvluchten.

Ik krijg de boel niet onder controle en heb daarom besloten drastische maatregelen te nemen.
Ik ben bezig een nieuwe achterwand te maken, als die klaar is gaat de hele boel leeg en leg ik een bodem van filterzand. En de A. splendens komen niet terug.

Ik ben van ook plan mijn planten- en vissenbestand dan behoorlijk te veranderen.
Graag wil ik er nog een harnasmeerval bij zetten. En dan bij voor keur een soort die algen eet. Maar ik weet nog niet welke.
Daarom heb ik me hier aangemeld.

Groet Patrick
-----------------------------------------------------------------------
ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had .....
patrick.k

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Hier ben ik, Patrick K.

Berichtdoor john24 » 20 nov 2017 10:03

Welkom en heel veel lees plezier
john24

Geslacht: Man

Re: Hier ben ik, Patrick K.

Berichtdoor Johan C » 08 jan 2018 15:46

welkom, als het echt is om algen te eten is een (groepje) sturisoma aureum een goede vis, en ook niet echt duur, altijd te zien, erg vredelievend, je zal alvast je ruiten niet meer moeten kuisen ;)
Johan C

Geslacht: Onbekend

Keer terug naar Voorstelrondje